تبلیغات
ائمه اطهار - آیا امام صادق «ع» ابوبکر را ستوده است؟


امروز :
ائمه اطهار






بسم الله الرحمن الرحیم


آیا امام صادق «علیه السلام» ابوبکر را ستوده است؟


اهل سنت روایتی را نقل می کنند که امام صادق «علیه السلام» در مورد ابوبکر فرموده اند:
« ما أرجو من شفاعة علی شیئا إلا وأنا أرجو من شفاعة أبی بكر مثله . لقد ولدنی مرتین ؛همانگونه که امید به شفاعت علی علیه السلام دارم امید به شفاعت ابوبکر نیز دارم چه اینکه دو بار از او متولد شده ام ».
این روایت را عامه از ارسا ل مسلمات شمرده اند و با آن بر فضیلت ابوبکر احتجاج می کنند در حالی که سندا و دلالة این روایت مخدوش است که ما مختصرا هر دو جهت را بیان می کنیم:

مقام اول : بررسی سندی روایت به نقل ازمتون عامه

1- اسناد این حدیث به مسنِِِد کوفه «محمد بن الحسین بن أبی الحُنین الحُنینیّ» منتهی می شود،که وی می گوید برای ما روایت نمود «عبد العزیز بن محمد الأزدیّ»که وی گفت :برای ما روایت نمود «حفص بن غیاث» که وی گفت : از جعفر بن محمد«علیه السلام» شنیدم ...

2- همچنین این روایت را «أبو القاسم هبة الله بن الحسین بن منصور الطبری ُّ اللالکلائیّ» در کتاب «شرح اصول اعتقاد اهل السنة و الجماعة»[1]از عبد الله بن محمد نقل می کند که وی گفت:برای ما روایت نمود «محمد بن عمرو» که وی گفت: برای ما روایت نمود :«محمد بن الحسین الکوفی - الحنینی- الی آخر حدیث...

3- همچنین مزی در« تهذیب الکمال »روایت می کند:« أخبرنا الدارقطنی ، قال : حدثنا أبو بكر أحمد ابن محمد بن إسماعیل الادمی ، قال : حدثنا محمد بن الحسین الحنینی ، قال : حدثنا عبد العزیز بن محمد الأزدی ، قال : حدثنا حفص بن غیاث ، قال : سمعت جعفر بن محمد یقول : ما أرجو من شفاعة علی شیئا إلا وأنا أرجو من شفاعة أبی بكر مثله ، ولقد ولدنی مرتین».[2]

---------------
جواب:
الف: با نگاهی به روایت می یا بیم که ،متفرد به روایت از حفص بن غیاث ، «عبد العزیز بن محمد الازدی است » است که شخصی مجهول است.
1- ذهبی در میزان الاعتدال می گوید :«عبد العزیز بن عبدالله الأصم - شیخ الحنینی- فیه جهالة،وقیل :عبدالعزیز بن محمد»[3].
2- ابن حجر در «لسان المیزان» می گوید:«قال ابن القطان : عبدالعزیز لا یعرف ،سواء کان عبدالعزیز بن عبدالله - کما قال البزّار - أوعبدالعزیز بن محمد - کما قال قاسم بن الاصبغ».[4]
وقتی راوی مجهول باشد یعنی راوی شناخته شده نباشد ،در قبول روایت او علمای علم رجال توقف می کنند و نگاه می کنند که آیا کسی غیر از آن شخص مجهول هست که آن روایت را نقل نموده باشد یا خیر؟ اگر کسی پیدا نشود روایت او مورد قبول واقع نمی شود وطرد می شود.

[1] .شرح اصول السنة:7/1301ح2467.

[2] .تهذیب لکمال فی اسماء الرجال:5/80-82.

[3] .میزان الاعتدال ،2/630.

[4] .لسان المیزان :4/32.



طبقه بندی: ائمه اطهار علیهم السلام،  عکس،  مذهبی، 
ارسال توسط سیّد سجّاد طباطبایی
آرشیو مطالب
ایسنگاه صلواتی
چقدر حاضری برای امام زمان(عج)صلوات بفرستی؟









ایستگاه صلواتی ما

صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی

بازدید های جهانی وبلاگ ما

مترجم سایت

translator of site